برند های رگولاتور صنعتی

رگولاتور چیست؟

رودابه حمیدی | سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر
رگواتور ها در واقع یک نوع تثبیت کننده می باشند .به طور کلی در الکترونیک دو نوع رگولاتور وجود دارد

۱- رگولاتور های ولتاژ : این نوع رگولاتور ها که مصرف بسیار زیادی در مدارات الکترونیکی دارند وظیفه رگوله کردن و ثابت نگاه داشتن ولتاژ را برعده داند. رگولاتورهای ولتاژ خود به دو نوع ولتاژ+ و ولتاژ – تقسیم می شوند که رگولاتور محبوب ترین سری رگولاتور های ولتاژ سری LM78xx برای رگواتورهای + و سری LM79xx برای رگولاتور های منفی هستند که هر عددی به جایی xx قرار گیرد در واقع مقدار ولتاژ رگوله شده آن رگولاتور را نشان خواهد داد. برای مثال قطعه ای با شماره LM7812  میتواند ولتاژ خروجی خود را روی ۱۲ ولت ثابت نگاه دار.

نگته قابل توجه برای رگولاتور ها این است که حداقل ولتاز ورودی آنها برای اینکه بتوانند ولتاژ خروجی خود را ثابت نگاه دارند حداقل ۲ ولت از ولتاز خروجی باید بیشتر باشد. برای مثال برای رگولاتور ۱۲ ولت حداقل ولتاز ورودی باید ۱۴ ولت باشد یا برای روگولاتور ۵ ولت حداقل ولتاژ ورودی ۷ ولت باشد.

همانطور که رگولاتور های ولتاژ در ولتاژ ورودی دارای حداقلی هستند دارای حداکثری در ولتاژ ورودی هم می باشند که بدین معنیست که ولتاژ ورودی رگولاتور نباید از یک یک حدی بیشتر باشد. که این مقدار بسته به جریانی دارد که قصد دارید از خروجی رگولاتور خود بگیرید.

مدار نمونه جهت استفاده از رولاتور ولتاژ ۱۲ ولت

2-رگولاتور های جریان : رگولاتورهای جریان در واقع همانند رگولاتورهای ولتاز عمل میکنند و جریان خروجی را ثابت نگاه میدارند . از این رولاتور ها معمولا در راه اندازهای لامپ LED استفاده میکنند . سری LM78xx را میتوان به نوعی رگولاتور جریان نیز استفاده کرد.


رگولاتور


  • رودابه حمیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی